מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

סיפורי הניסים של ישו

הנושא: הקשר בין דמויותיהם של ישוע (ותלמידיו) לבין אליהו הנביא (ותלמידיו)

 ההרחבה מתאימה הן לקתולים והן לפרוטסטנטים: מיקום אפשרי – באחת הכנסיות שמסביב לכנרת: בטבחה – נס הלחם והדגים; בכפר נחום – הליכה על המים; בכורסי – נס החזירים; אפשרי גם בכפר כנא – הפיכת כדי המים ליין במהלך החתונה ועוד נסים של ריפוי והחייאה.

קיים דמיון רב, מהיבטים שונים, בין שתי הדמויות, כך שהופעתו של אליהו בסיפור ההשתנות של ישו בהר תבור, לא רק שאיננו מפתיע, אלא ממש מתבקש.

הבה נבחן קירבה זו תוך הסתמכות על פרקים אחדים בחיי השניים, כפי שהם מתוארים בכתבי הקודש, בתנ"ך ובברית החדשה:

נתחיל בעובדה כי שני האנשים לא מתו מיתת בן-אנוש, אלא שניהם זכו לעלות השמיימה: אליהו עלה בסערה וישוע עלה בדממה. מכאן נזכיר את הדמיון להופעת שניהם כלוחמים אמיצים מול הממסד המושחת, אליהו בפרשת 'כרם נבות היזרעאלי' וישוע בפרשת 'הפיכת שולחנות החלפנים' בחצר בית המקדש. לשני האישים יש תלמידים המעריצים אותם, מאמינים בהם ומסרבים להיפרד מהם בטוב וברע. ולבסוף, ובעיקר הקירבה המרשימה בין שני האישים כפי שהיא מתבטאת בתחום מעשה הנסים.

הנס, בהוויתם של האנשים המאמינים, הוא מוטיב כה חזק, עד שליחו לא נס עד היום. בימינו כבימי ישוע ואליהו, הוא שובה בקסמיו המונים הנוהים בעיניים עצומות אחרי עושי הנסים בעודם בחיים ואחרי מקום קבורתם. אצל ישוע אין ויכוח שחווית הנס הייתה מרכזית, כמנוף להצלחת הדת החדשה. ובכלל, עם הבדלים בניואנסים ובהדגשים, הנס תופס מקום מרכזי בשלוש הדתות המונותיאיסטיות. הבה נעקוב אחר אירועי נסים ואם נרצה, נוכל גם להשוות ביניהם, בסיפורי ישוע ואליהו.

נתחיל בנס של החייאת בת יאיר (טליתא קומי), במרקוס ה' 21-43 ונשווה סיפור זה להחייאת בנה המת של האלמנה, ע"י אליהו, במלכים א' י"ז 17-24. (הקראת הקטעים המתאימים מהתנ"ך והברית החדשה). מוטיב ההליכה על המים אצל ישוע  כלומר המים אינם מהווים מכשול בכוח הנס  מתי י"ז 5-22, מביא אותנו לאירוע חציית הירדן ע"י אליהו, (מלכים ב', פרק ב' מפסוק 6). כאן המקום להעיר  הערה מתבקשת ביותר, כי הן אליהו והן ישוע פעלו באזור הירדן.

נס הלחם והדגים, המתואר במתי י"ד 15-20, מזכיר מאד את נס 'כד הקמח לא תכלה וצפחת השמן לא תחסר' במעשה של אליהו למען האלמנה, (מלכים א' י"ז מפסוק 9). כדוגמא אחרונה נביא את סיפור 40 ימי המבחן של ישוע במקום בודד, המתואר הן במתי ד' 1-4 והן בפרק ח' 1-9 לעומת 40 הימים והלילות שעבר אליהו בבדידות לאחר שטולטל בכוח על פני הארץ, בטרם שמע את דבר האלוהים, במלכים א' פרק י"ט מפסוק 5.

להלן הצעה לתכנית לסיור בן שלושה ימים של קבוצה פרוטסטנטית בארץ:

תכנון לוח זמנים

שעה עד שעה

הפעילות

נסיעה/הליכה

ביקור באתר

נושאי הדרכה

בראשי פרקים

לפי הצורך

עזרי הדרכה

לפי הצורך

ארגון ומנהלות

 

לפי הצורך

הערות

לפי הצורך

 

 

17:00  18:00

 

 

 

 

איסוף הקבוצה בשדה התעופה לוד ונסיעה לירושלים

 

 

1.      הדרך הראשית מיפו לירושלים

2.      אמאוס, אבו-גוש, בית שמש: נדודי ארון הברית והקרב עם הפלישתים

3.      שער הגיא ודרך בורמה

 

 

מפת ארץ ישראל

מפת צפון הארץ

תנ"ך והברית החדשה

 

 

היכרות עם המדריך; מתן מספרי טלפונים

(מדריך, נהג, סוכן וכו)

תכנית הסיור והערב

 

 

תיאום עם הנהג: יציאה בערב לסיור ממונע – אורות העיר

 

 

18:00  19:30

 

19:30  20:30

 

 

 

התארגנות בחדרים

 

ארוחת ערב במלון

  

 

 

 

 

טיפול בבעיות חדרים;

הודעה – תכנית הערב

 
 

 

20:30  22:00

 

 

 

 

 

אורות ירושלים:

סיור ממונע עם האוטובוס

 

 

תצפית על המקומות המוארים בעיר;

סקירה על נושא חומות ירושלים

 הודעה על שעת השכמה; תכנית היום למחרת ולבוש מתאים

 

לא לשכוח כובע מים קרם שיזוף ונעלים

 

 

 

 

 

6:30  8:00

 

 

השכמה וארוחת בוקר

   להזכיר: למרוח קרם שיזוף, כובעים, מים
 

 

8:00  10:00

נסיעה לבית לחם וביקור בכנסיית המולד1.      הקשר לרות המואביה ובית דוד

 

2.      קטיזמה מר אליאס ושדה הרועים

תכנית כנסיית המולדהנהג ממתין ברחבה 
10:00  10:30הר הזיתים: בית פגיהשבוע האחרון של ישו בירושלים: היבטים תיאולוגיים על המאורעות  בהנחה שאין בעיה ביטחונית
 

 

10:30  12:30

 

 

ברגל מכנסיית העלייה, דרך האלאונה, דומינוס פלביט לכנסיית כל העמים בגת שמנים

1.      הכנסיות  שנבנו ע"י  הלנה: כנסיית העלייה וכנסיית האלאונה

 

2.      דומינוס פלוויט ונבואת החורבן:

תצפית על הר הבית וי-ם

4. נושא להרחבה: הבניה של ברלוצי

 

 

הברית החדשה והתנ"ך

 

 

תיאום עם הנהג שימתין מול כנסיית כל העמים ב – 12:30